بررسی و تحلیل عناصر رنگ و بو در مثنوی مولانا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده شمس الدینی لری
- استاد راهنما رویین تن فرهمند محسن پورمختار
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
رنگ به عنوان یکی از عناصر برجسته ی حاضر در طبیعت، در عرصه های مختلف زندگی انسان و علومی چون فلسفه، روان شناسی، علوم طبیعی، اسطوره، فرهنگ، ادبیات و هنر را تحت تأثیر قرار داده است.ادبیات و به ویژه شعر از رنگ بهره های فراوان گرفته است؛رنگ به شکل های مختلف در صورخیال حضور یافته و شاعران از رنگ برای عینی ترکردن ایماژهای شاعرانه و کشف و توضیح روابط میان اجزای تصاویر شعری بهره برده اند. حضور رنگ در شعر از دو منظر قابل بررسی است:1-به عنوان یک «واژه»-یکی از سازه های کوچک ترمتن-که شناخت آن،مهم ترین نقش رادرشناخت و تفسیر شعر دارد2-به عنوان یک عنصر روان پژوهانه که می تواند ما رادرکشف بینش وجهان گری یک شاعر یاری دهد. روان شناسان معتقدند از روی تنوع و بسامد یک واژه می توان گرایش ها و تمایلات فکری،عاطفی،اجتماعی و سیاسی و...او را تشخیص داد.ازسوی دیگر تحقیقات به عمل آمده بیانگرآن است که مفاهیم و معانی گوناگون رنگ ها،مارابه درک و دریافت بهتر و درست تر آثار هر شاعر نزدیک می کنند.مثنوی مولوی بی تردید از برجسته ترین آثار عرفانی است که تاکنون نمود و ظهور یافته و جلال الدین مولوی از شگردهای گوناگونی برای رساندن پیام های خود به نوع بشر بهره برده و نماد و رمز و کلید واژه های دیگری در مثنوی هستند که از آن ها معانی ثانوی دریافت می شود؛ انواع رنگ و بو و بسامد آن ها در مثنوی قابل توجه است و بیش ترین معانی که از آن ها استنباط می شود معانی نمادین است و برداشت های ثانوی این عناصر مد نظر مولانا بوده است و این عناصر از پایین ترین مرحله نام تا بالاترین مرحله نماد و رمز مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش به صورت آماری انواع رنگ و بو در شش دفتر طبقه بندی شده و در چهار فصل، مقدمه و کلیات، رمز، رنگ و گستره آن در قلمرو ادب فارسی و پیشینه آن و در نهایت بازتاب رنگ و بو در مثنوی مولوی بررسی شده و در نهایت از تحلیل های رنگ و بو در سراسر مثنوی این نتایج به عمل آمده که منظور اصلی مولانا از رنگ و بو عالم کثرت با تمام ظواهر مادی آن است، به طور کلی رنگ در ادبیات فارسی و ادبیات عرفانی به معنی تعلقات نفسانی و رفتارهای متظاهرانه ذکر شده است؛ و عنصر بو در مثنوی با معانی مختلف نمادین به معنی علوم و معارف الهی به کار گرفته شده است.
منابع مشابه
Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملتحلیل تطبیقی عشق در خمسۀ نظامی و مثنوی مولانا
عشق محرک کائنات و اساس و پایۀ خلقت است که در همۀ ذرّات عالم جاری است و به واسطۀ آن، همۀ موجودات به سوی حق تعالی در حرکت هستند. عشق انواع مختلفی دارد و در جهان هستی به دو صورت تجلّی دارد: حقیقی و مجازی. عشق حقیقی مخصوص خداست و کفایت کردن به او که همۀ مظاهر جهان هستی از اوست. عشق مجازی به آنچه غیر خداست و عشق به مظاهر هستی و کائنات است. در آثار نظامی و مولانا، عشق عنصری کلیدی است که باید به آن توجّه...
متن کاملاعتراض در مثنوی مولانا
شعر اعتراض، به عنوان یکی از زیرمجموعههای شعر متعهد، از دیرباز در ادبیات فارسی به اشکال مختلف وجود داشته است. آثار اغلب شعرا و نویسندگان برجستۀ ایرانی از گذشته تا امروز ، آیینۀ تمام نمای محیط و روزگار زندگی آنان بوده است. چنان که بسیاری از آنان در تحلیل و تبیین دشواریهای زندگی به مراتب تیز بینتر و حساستر از سایر دانشمندان اجتماعی بودهاند و نسبت به مسایل و مشکلات جامعه، احساس مسؤولیت میکرد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023